Efektivita je jako magické zaklínadlo. Touží po ní firmy a vynakládají pořádné sumy, aby ji měly. Chtějí ji studenti, freelanceři, rodičové, vědci i lidé, kteří kompletují součástky na auta. Všem je nám ale jasné, že to s efektivitou není jen tak. Prostě v krámě ji nekoupíš. Pojďme se společně mrknout na to, co je jejím základem.

1. Připrav si efektivní plán
Když se řekne efektivita, každý si představí, že musí „udělat co nejvíce práce za co nejkratší dobu“. S tím souhlasíme i nesouhlasíme zároveň. Pokud chceš tuhle formuli naplnit, potřebuješ především dělat práci správnou a neřešit věci, které jsou vedlejší. Připrav si plán, na čem budeš postupně pracovat, a sestav si checklist jednotlivých úkolů, které pak postupně odškrtávej. S čistou hlavou si řekneš, co potřebuješ, jak jdou kroky k cíli po sobě a pak se nemusíš zdržovat otázkami „co teď?“
2. Nauč se dělat věci správně
Druhým bodem, který s prvním úzce souvisí, je dělat věci správně. Určitě znáš kouzelné trio PROČ – CO – JAK. CO představuje to, na čem právě pracuješ, například na prezentaci projektu. Když chceš ale najít správné JAK, potřebuješ vědět PROČ. PROČ je posláním tvé prezentace. Pokud prezentuješ realizovaný projekt, dělat nekonečnou rešerši dat z let, kdy v podniku pracovala ještě tvoje babička, je sice zajímavé, ale k výsledkům to moc nepřispěje. Dobrá znalost PROČ ti pomůže najít nejkratší cestu k zajištění takových dat a informací, které jsou opravdu potřeba.
3. Najdi ten správný čas
Třetí věcí je dělat práci ve správný čas. Začít prezentaci zpracovávat den předem je dost riskantní. Co když ti budou chybět nějaká data? Co když se ti sekne počítač? Co když nebudeš mít energii? Tvojí efektivitu, mimo jiné, ovlivňují tvoje biologické hodiny i mentální kapacita. A tak je dobré vědět nejen to, jestli prezentaci zmákneš za dva dny nebo dvě hodiny, ale taky to, jestli ji jako správný skřivan vystřihneš snáz brzy po ránu, nebo jako sova později odpoledne, kdy je tvůj mozek konečně v kondici. Rozhodně si nad prací, kterou chceš dělat efektivně, drž přehled.
4. Uvědom si, co tvou efektivitu ovlivňuje
Máme různé povahy a každý potřebuje na práci jinou sumu času, byť ve výsledku skutečná práce zabere stejný čas.
Máme své návyky. Něco jsme pobrali z rodiny, něco do nás natlačili ve škole, něco jsme okoukali v práci. A na spoustu věcí jsme si přišli sami. Než je začneme zbrkle měnit, je rozhodně efektivnější začít pracovat s tím, co už máme. Možná bude pro začátek stačit dát si na práci víc prostoru.
A co samotný pracovní prostor? Je úplně v pořádku mít na stole fotky ze všech super akcí, kde si za poslední roky byl/a. Ale zasnít se nad každou z nich ve chvíli, kdy máš zabrat do vesel, to už moc v pořádku není. Vytvoř si tedy prostředí, které tvou práci podpoří. Na kochání ještě bude času dost.
A rozhodně nezapomínej na tvé psychické rozpoložení. Sebemrskačské řeči o tom, jak máš zrovna těžké období, ti k cíli moc nepomůžou. Ale správně zvolená hudba v pozadí, vonící čaj a víc času, který počítá s občasným únikem myšlenek, rozhodně pomoci mohou.
Co z toho vyplývá?
Když takhle poznáš sám sebe a pohlídáš si všechny tyhle vlivy, získáš novou superschopnost, a sice osobní efektivitu. Pokud totiž děláš nějakou věc často a opakovaně, postupně mizí průtahy a chyby. Jsi zručnější a rychlejší. Vzpomeň si třeba na tvou první jízdu autem. 🙂
Nevzdávej to, drž si nad úkoly přehled, pracuj s tím, co máš a postupně vše vybrušuj jako diamant. A #zijsvesny!
Tvůj Doller 🖤